Leaked documents expose massive Syria propaganda operation waged by Western Government contractors and media (part two)

One of the main British government contractors behind the Syria regime-change scheme was called ARK (Analysis Research Knowledge).

ARK FZC is based in Dubai, in the United Arab Emirates. It brands itself as a humanitarian NGO, claiming it “was created in order to assist the most vulnerable,” by establishing a “social enterprise,   empowering local communities through the provision of agile and sustainable interventions to create greater stability, opportunity and hope for the future.”

In reality ARK is an intelligence cutout that functions as an arm of Western interventionism.

In a leaked document it filed with the British government, ARK said its “focus since 2012 has been delivering highly effective, politically-and conflict-sensitive Syria programming for the governments of the United Kingdom, United States, Denmark, Canada, Japan and the European Union.”

ARK boasted of overseeing $66 million worth of contracts to support pro-opposition efforts in Syria.

On its website, ARK lists all of these governments as clients, as well as the United Nations.

In its Syria operations, ARK worked together with another UK contractor called The Global Strategy Network (TGSN), which is directed by Richard Barrett, a former director of global counter-terrorism at MI6.

ARK apparently had operatives on the ground inside Syria at the beginning of the regime-change attempt in 2011, reporting to the UK FCO that “ARK staff is in regular contact with activists and civil society actors whom they initially met during the outbreak of protests in spring 2011.”

The UK contractor boasted an “extensive network of civil society and community actors that ARK has helped through a dedicated capacity building center ARK established in Gaziantep,” a city in southern Turkey that has been a base of intelligence operations against the Syrian government.

ARK played a central role in developing the foundations of the Syrian political opposition’s narrative. In one leaked document, the firm took credit for the “development of a core Syrian opposition narrative,” which was apparently crafted during a series of workshops with opposition leaders sponsored by the US and UK governments.

ARK trained all levels of the Syrian opposition in communications, from “citizen journalism workshops with Syrian media activists, to working with senior members of the National Coalition to develop a core communications narrative.”

The firm even oversaw the PR strategy for the Supreme Military Council (SMC), the leadership of the official armed wing of Syria’s opposition, the Free Syrian Army (FSA).

ARK created a complex PR campaign to “provide a ‘re-branding’ of the SMC in order to distinguish itself from extremist armed opposition groups and to establish the image of a functioning, inclusive, disciplined and professional military body.”

ARK admitted that it sought to whitewash Syria’s armed opposition, which had been largely dominated by Salafi-jihadists, by “Softening the FSA Image.”

ARK took the lead in developing a massive network of opposition media activists in Syria, and openly took credit for inspiring protests inside the country.

In its training centers in Syria and southern Turkey, the Western government contractor reported, “More than 150 activists have been trained and equipped by ARK on topics from the basics of camera handling, lighting, and sound to producing reports, journalistic safety, online security, and ethical reporting.”

The firm flooded Syria with opposition propaganda. In just six months, ARK reported that 668,600 of its print products were distributed inside Syria, including “posters, flyers, informative booklets, activity books and other campaign-related materials.”

In one document spelling out the UK contractors’ communications operations in Syria, ARK and the British intelligence cutout TGSN boasted of overseeing the following media assets inside the country: 97 video stringers, 23 writers, 49 distributors, 23 photographers, 19 in-country trainers, eight training centers, three media offices, and 32 research officers.

ARK emphasized that it had “well-established contacts” with some of the top media outlets in the world, naming Reuters, the New York Times, CNN, the BBC, The Guardian, the Financial Times, The Times, Al Jazeera, Sky News Arabic, Orient TV, and Al Arabiya.

The UK contractor added, “ARK has provided regular branded and unbranded content to key pan-Arab and Syria-focused satellite TV channels such as Al Jazeera, Al Arabiya, BBC Arabic, Orient TV, Aleppo Today, Souria al-Ghadd, and Souria al-Sha’ab since 2012.”

“ARK products promoting HMG (Her Majesty’s Government) priorities by fostering attitudinal and behavioral change are broadcast almost every day on pan-Arab channels,” the firm bragged. “In 2014, 20 branded and un-branded Syria reports were produced on average by ARK each month and broadcast on major pan-Arab television channels such as Al Arabiya, Al Jazeera, and Orient TV.”

“ARK has almost daily conversations with channels and weekly meetings to engage and understand editorial preferences,” the Western intelligence cutout said.

To be continued….

  • Source: “The Gray Zone” – Translated by: Maha Qasem – (almayadeen.net)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*